0
سبد خرید شما خالیست!
میتواند برای مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر بروید :

روکش ملامینه چیست؟

روکش ملامینه چیست؟

روکش ملامینه، یکی از انواع روکش برای پوشش MDF خام، تخته‌سه‌لایی و نئوپان است. این محصول از پلاستیک سخت و بادوامی تهیه می‌شود. روکش ملامینه مقاومت نسبتا خوبی در برابر رطوبت و حرارت دارد. در این مقاله از اینترچوب سعی خواهیم کرد به سؤال روکش ملامینه چیست؟ پاسخ دهیم و در مورد تفاوت این روکش و ام‌ دی‌ اف صحبت نماییم.

روکش ملامینه چیست؟

در حال حاضر ام‌ دی‌ اف یکی از پرکاربردترین محصولات در صنایع چوب به شمار می‌رود. اما MDF خام در برابر رطوبت و حرارت مقاوم نیست، ازاین‌رو برای مقاوم‌سازی ام‌ دی‌ اف سطح آن را با انواع مختلف روکش، از جمله ملامین می‌پوشانند. در ام‌ دی‌ اف ملامینه، روکشی از جنس ورق ملامین با ضخامت 25 الی 35 صدم میلیمتر بر روی آن چسبانده و یا پرس می‌شود. این روکش که شبیه پلاستیک سخت است، مقاومت بسیار بالایی در برابر رطوبت دارد.

همچنین بخوانید: انواع ورق mdf

معایب و مزایای روکش ملامینه

معایب و مزایای روکش ملامینه

از محصولات ملامینه در ساخت کابینت‌ها، کف‌پوش‌ها، مبلمان و سایر محصولات چوبی استفاده می‌شود. از مزیت‌های این روکش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • این روکش رنگ‌پذیری مناسبی دارد.
  • این محصول در برابر شکستگی و خراشیدگی مقاوم است.
  • وزن پایینی دارد.
  • این پوشش ضد آب است.
  • مقاومت خوبی در برابر حرارت و آتش دارد.
  • دارای سطحی پایدار و سخت است.
  • مقرون‌به‌صرفه است و برای پوشش سایر محصولات چوبی مانند نئوپان نیز استفاده می‌شود.

اما روکش ملامینه با همه مزایایی که دارد، دارای معایبی نیز است. در ادامه به بررسی معایب این محصول می‌پردازیم:

  • سنگین بودن: کابینت ملامینه وزن زیادی دارد، بنابراین باید از براکت متناسب با کابینت سنگین استفاده شود. زیرا اگر ملامین روی بدنه سبک نصب شود به درب یا کشو آسیب می‌زند.
  • خردشدن روکش: یکی از معایب روکش ملامینه مستعد بودن آن برای خردشدن است. روکش ملامین بسیار حساس می‌باشد؛ بنابراین باید در زمان نصب کابینت ملامینه دقت کافی به عمل بیاورید. مثلاً ممکن است در برخی موارد، در جایی که از میخ و پیچ استفاده می‌شود، پارگی رخ دهد.
  • تراشیدگی: احتمال تراشیدگی در روی سطح کابینت ملامینه وجود دارد. این امر موجب می‌گردد تا جذابیت کابینت از بین برود. در صورت بروز چنین اتفاقی باید کابینت را تعمیر و یا تعویض نمود.
  • مقاومت ضعیف در برابر ضربه: ملامین یک پوشش سخت است که بر روی چوب MDF کشیده می‌شود. اگر بر روی این روکش ضربات سختی وارد شود، باعث خردگی و یا ترک‌خوردگی سطح آن می‌شود.

همچنین بخوانید: بهترین رنگ برای کابینت آشپزخانه

تفاوت روکش ملامینه و ام دی اف

تفاوت روکش ملامینه و ام دی اف

در ادامه مقاله روکش ملامینه چیست؟ به بررسی تفاوت مغزی MDF و نئوپان مورد استفاده در ساخت کابینت می‌پردازیم. ام‌ دی‌ اف خام به‌تنهایی نه زیبایی مناسبی دارد و نه از مقاومت بالایی برخوردار است. ازاین‌رو بر روی سطح آن روکشی نازکی از جنس ملامین را با استفاده از چسب ملامین فرمالوئید می‌چسبانند. زمانی که روکش ملامین بر روی MDF پرس می‌شود، آن را تبدیل به یک محصول ضدآب، مستحکم و زیبا می‌کند. فراموش نکنید برخی از سازندگان کابینت به نئوپان با روکش ملامینه، ورق ملامینه می‌گویند؛ بنابراین در هنگام خرید کابینت حتماً نوع مغزی  کابینت ملامینه را از فروشنده بپرسید. به‌طورکلی تفاوت روکش ملامینه و ام‌ دی‌ اف عبارت است از:

وزن و تراکم

ورق MDF و ملامینه در دو عامل وزن و تراکم، با یکدیگر متفاوت هستند. ام‌ دی‌ اف ملامینه شده از وزن، حجم و تراکم بالاتری برخوردار است و در مقابل ورق ملامینه از جنس نئوپان وزن و تراکم کمتری دارد. 

مقاومت نسبت به رطوبت

روکش ملامینه باعث می‌گردد که هم نئوپان و هم ام‌ دی‌ اف در برابر رطوبت مقاومت پیدا کنند. اما در صورت ایجاد خراشیدگی بر روی سطح کابینت‌ها ممکن است رطوبت و آب به داخل مغزی کابینت وارد شود. در این صورت نئوپان مقاومت کمتری نسبت به MDF دارد و به‌راحتی در برابر رطوبت دچار تورم می‌شود.

مقاومت در برابر فشار و خم‌شدن

باتوجه ‌به اینکه میزان مقاومت در برابر فشار به مغزی کابینت بستگی دارد؛ بنابراین مقاومت MDF ملامینه شده در برابر خم‌شدن و فشار بیشتر از نئوپان است.

مقاومت در برابر حرارت

روکش ملامینه مقاومتی در برابر حرارت ندارد؛ بنابراین زمانی که نئوپان و ام‌ دی‌ اف توسط روکش ملامینه پوشانده می‌شوند، مقاومتشان در برابر حرارت یکسان است. اگر تا این بخش مقاله، روکش ملامینه چیست؟ هنوز برای خرید این نوع کابینت مردد هستید، ادامه مطلب را دنبال کنید.

مقاومت نسبت به خش و لکه‌پذیری

مسئله مقاومت در برابر خط‌وخش، خراشیدگی و لکه‌پذیری با جنس روکش ارتباط مستقیم دارد؛ بنابراین هر دو ورق شرایط یکسانی در این زمینه دارند.

قابلیت ابزار خوری

برش‌زدن و تغییر شکل دادن ظاهر ورق‌های ملامینه برای ساخت یونیت‌های کابینت کار بسیار سختی است. زیرا هرچه مغزی ملامینه از تکه‌های تخته چندتایی تشکیل شده باشد، برش‌دادن آن سخت‌تر می‌شود. ازاین‌رو مغزی MDF، گزینه مناسب‌تری برای ملامینه کردن است.

تفاوت در قیمت: ورق‌های ام‌ دی‌ اف با روکش ملامینه نسبت به نوع نئوپان از قیمت بالاتری برخوردار است. برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه ویژگی و تفاوت روکش ملامینه و ام‌ دی‌ اف می‌توانید با مشاورین اینتر چوب تماس بگیرید.

همچنین مشاهده کنید: قیمت روکش وکیوم ممبران

رنگ‌های رایج در ساخت کابینت ملامینه چیست؟

رنگ‌های رایج در ساخت کابینت ملامینه چیست؟

یکی از نکات مهم و مؤثر در ساخت کابینت ملامینه، رنگ و طرح آن است. کابینت‌های ملامینه دارای رنگ‌های مختلفی هستند و ازاین‌رو کاربرد زیادی در سبک دکوراسیون مدرن دارد. رایج‌ترین و پرکاربردترین رنگ‌های کابینت ملامینه عبارت‌اند از:

  • انواع سفید شامل سفید براق، سفید مات، سفید طلایی، سفید طوسی
  • رنگ‌های روشن مانند شیری، کرمی، صدفی، استخوانی و …
  • انواع قهوه‌ای مانند روشن و تیره، نسکافه‌ای و …
  • برخی از رنگ‌های تیره مانند مشکی مات، مشکی براق و خاکستری نیز در آشپزخانه‌های بزرگ استفاده می‌شود.

همچنین بخوانید: روش ترمیم صفحه کابینت

  نتیجه‌گیری 

امروزه استفاده از ورق‌ ملامینه به دلیل زیبایی، استحکام و قیمت نسبتاً مناسب به وفور در ساخت کابینت‌های مدرن مورد استفاده قرار می‌گیرد. مغزی کابینت‌های ملامینه از نئوپان و ام‌ دی‌ اف تشکیل می‌شود. اما کابینت‌های ام‌ دی‌ اف ملامینه نسبت به نئوپان استحکام، مقاومت و ابزار خوری مناسب‌تری دارند. اگر هنوز در مورد خرید کابینت ملامینه نتوانسته‌اید تصمیم بگیرید، می‌تواند با پشتیبانی فروشگاه اینتر چوب تماس بگیرد، و از متخصصان آنها مشاوره رایگان دریافت کنید.

سؤالات متداول

ویژگی‌های ورق ام‌ دی‌ اف ملامینه چیست؟

از ویژگی‌های این نوع MDF می‌توان به مقاومت بالا در برابر رطوبت، استحکام و دوام مناسب، نظافت راحت و قیمت نسبتاً مناسب اشاره نمود.

معایب کابینت‌های ملامینه چیست؟

ابزار خوری سخت، وزن بالا، مقاومت کم در برابر حرارت از جمله معایب این کابینت‌ها می‌باشد.

قیمت کابینت ملامینه چقدر است؟

عوامل مختلفی مانند نوع مغزی، کیفیت ورق ملامینه، برند و... روی قیمت نهایی این محصول تأثیرگذار است.

درج نظر
خانه
دسته ها
جستجو
0 سبد
پروفایل
بیشتر
تماس
دسته بندی ها
پرایمر پی وی سی (pvc)
چسب گرانول
چسب ممبران
روکش ممبران
نوار پی وی سی
بازگشت به بالا