0
سبد خرید شما خالیست!
میتواند برای مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر بروید :

روش ترمیم صفحه کابینت و روکش mdf

روش ترمیم صفحه کابینت و روکش mdf

روکش‌های مختلفی که بر روی ورقه mdf کشیده می‌شوند باعث زیبایی و جذابیت وسایل ساخته شده با این متریال می‌گردند. همچنین منجر به افزایش مقاومت چوب mdf می‌شوند. اما آسیب‌دیدن روکش ام دی اف باعث می‌شود تا ظاهر کابینت تغییر شکل دهد، بنابراین برای جلوگیری از تخریب محصولات باید روکش آسیب‌دیده را هر چه زودتر بازسازی نمود. در ادامه به بررسی روش‌های ترمیم صفحه کابینت می‌پردازیم.

چه دلایلی باعث آسیب‌دیدگی روکش کابینت‌ها می‌شوند؟

به‌وجودآمدن ترک، درز و یا خط‌وخش بر روی صفحه کابینت، از جمله اتفاقات ناخوشایندی است که نباید آنها را بی‌اهمیت در نظر بگیرید. زیرا به‌مرور زمان باعث می‌شوند که کابینت‌های آشپزخانه دچار پوسیدگی شده و تغییر شکل دهند. برخی از دلایل آسیب‌دیدگی روکش mdf عبارت‌اند از:

  • رطوبت محیط
  • بار سنگین
  • تغییرات دمایی
  • ضربه و افتادن وسایل بر روی آنها

همچنین بخوانید: انواع ورق mdf

روش ترمیم صفحه کابینت

روش ترمیم صفحه کابینت

با ترمیم فوری ترک‌های جزئی که روی سطح کابینت ایجاد شده است، می‌توانید قبل از تخریب کابینت از پیشروی ترک جلوگیری کنید. این کار با درزبندی و روکش دهی جدید سطح انجام می‌گیرد. در ادامه چند روش ساده و کم هزینه برای برطرف‌کردن ترک‌ها و شکستگی‌های ام‌دی‌اف را بررسی خواهیم کرد.

  • استفاده از پولکی

نصابان کابینت و ام‌دی‌اف کاران برای پنهان‌کردن جای پیج‌ها، از پولکی‌های هم رنگ MDF استفاده می‌کنند؛ بنابراین اگر در نمای کابینت شما ترک و یا درز کوچکی ایجاد شده است، می‌توانید از پولکی‌های مخصوص ام‌دی‌اف استفاده کنید. فراموش نکنید این کار یک روش اصولی نیست، بلکه تنها برای حفظ ظاهر و زیبایی کابینت‌ها مورداستفاده قرار می‌گیرد؛ بنابراین برای ترمیم انواع روکش mdf بهتر است از چسب و یا بتونه اپوکسی استفاده کنید. 

  • استفاده از بتونه چوب (بتونه اپوکسی)

درصورتی‌که سوراخ و یا درز ایجاد شده بر روی سطح کابینت و یا داخل یونیت، قطر بیشتری داشته باشد. برای ترمیم و پوشاندن سوراخ‌های ایجاد شده باید از بتونه چوب استفاده کنید. بتونه چوب را می‌توانید در رنگ‌های متنوعی از بازار تهیه کنید. بعد از استفاده از بتونه حتماً سطح ترمیم شده را سمباده بزنید تا سطح کاملاً صاف و یکدست شود. دراین روش ترمیم صفحه کابینت می‌تواند از پولیش نیز استفاده کنید. البته اگر می‌خواهید به صورت اصولی مشکل را حل کنید باید بعد از انجام درزگیری، روکشی متناسب با جنس کابینت بر روی سطح آن قرار دهید. این کار باعث می‌شود که صفحه کابینت به صورت کامل ترمیم شود و آب و رطوبت در ورق mdf کابینت نفوذ نکند. برای تهیه انواع روکش‌های باکیفیت می‌توانید به سایت اینترچوب مراجعه کنید. 

  • استفاده از چسب چوب

برای تعمیر درزهای کابینت‌های MDF و یا ترمیم شکستگی‌های ایجاد شده بر روی سطح کابینت‌ها می‌توانید از چسب چوب‌ بی‌رنگ استفاده کنید. مثلاً اگر درب کابینت دچار شکستگی شده باشد، ابتدا باید درب را از روی یونیت جدا کنید، سپس به هر دو قطعه چسب چوب بزنید و آنها را تحت‌فشار قرار دهید تا به هم بچسبند. این کار چند ساعتی طول می‌کشد؛ اما در عوض قسمت‌های شکسته شده محکم به هم متصل می‌شوند. چسب چوب، بی‌رنگ است در نتیجه بعد از خشک‌شدن، اثری از آن بر روی کابینت نمی‌ماند و ظاهر کابینت به حالت اولیه‌اش برمی‌گردد.

روش‌های جلوگیری از ترک‌برداشتن سطح کابینت‌ها

روش‌های جلوگیری از ترک‌برداشتن سطح کابینت‌ها

آسیب‌دیدن روکش کابینت‌ها، زیبایی ظاهری کابینت‌ها را از بین می‌برد. همچنین به‌مرور زمان باعث تخریب و ایجاد خسارت می‌شود. با رعایت‌کردن برخی نکات ساده می‌توانید از ترک‌برداشتن سطح کابینت‌ها جلوگیری نمایید. در ادامه مقاله روش ترمیم صفحه کابینت، شما را با برخی از روش‌های جلوگیری از ترک برداشتن آشنا می‌کنیم. 

  • استفاده از یراق‌آلات مناسب ورق mdf 

اغلب سوراخ‌های ایجاد شده بر روی سطح کابینت به دلیل تعویض دستگیره‌ها و یا لولاهای درب کابینت‌ها اتفاق می‌افتد؛ بنابراین اگر از همان ابتدا در انتخاب یراق‌آلات دقت نمایید، مشکلی برای کابینت‌ها پیش نمی‌آید. مثلاً برای جلوگیری از فشار مضاعف به درب کابینت‌ها باید وزن دستگیره‌ها متناسب با وزن درب کابینت باشد. البته اگر در انتخاب یراق‌آلات دقت کافی نکرده‌اید، نگران نباشید می‌توانید از یک کابینت‌ساز ماهر کمک بگیرید تا برای کاهش فشار به درب کابینت، یک لولای جدید به بخش میانی کار اضافه نماید.

  • جلوگیری از خیس شدن صفحه کابینت

اگر صفحه پیشخوان آشپزخانه از جنس mdf است باید از خیس شدن صفحه کابینت جلوگیری کنید. با روش‌های ساده زیر می‌توانید این کار را انجام دهید:

  • خشک‌کردن سریع مایعات از روی سطح کابینت‌ها
  • تعویض و ترمیم نوارهای اطراف کابینت‌ها
  • دقت لازم در هنگام نصب سینک ظرف‌شویی
  • استفاده از چسب ضدآب در اطراف سینک ظرف‌شویی
  • کنترل رطوبت محیط

با کنترل مرتب رطوبت هوا می توانید از انبساط و انقباض صفحات کابینت جلوگیری کنید. زیرا یکی از عوامل ایجاد ترک و بادکردگی بر روی صفحات mdf، جذب رطوبت توسط صفحه کابینت می‌باشد.

  • جلوگیری از خشک‌شدن سطح کابینت‌ها

به یاد داشته باشید که برای جلوگیری از ترک‌خوردن سطح کابینت‌ها، باید از خشک‌شدن سطح صفحه کابینت جلوگیری نمایید. این کار را می‌توانید به‌راحتی با استفاده از روغن‌جلای مخصوص ام‌دی‌اف انجام دهید. زیرا خشک‌شدن صفحه کابینت باعث ایجاد ترک و یا تشدید ترک‌های جزئی روی سطح کابینت‌ها می‌شود.

همچنین بخوانید: بهترین چسب برای mdf

راهکارهایی برای رفع بادکردگی صفحه کابینت

راهکارهایی برای رفع بادکردگی صفحه کابینت

برخی مواقع بر اثر نفوذ آب و رطوبت به لایه زیرین ام‌دی‌اف، سطح کار باد می‌کند. این مشکل اغلب در کابینت ظرف‌شویی اتفاق می‌افتد. برای ترمیم mdf بادکرده، باید از ابزارهایی مانند سمباده معمولی و یا برقی استفاده نمایید.

در ادامه روش ترمیم روکش mdf، راهکارهایی برای این مشکل بیان می‌کنیم.

  • اگر بادکردگی صفحه کابینت سطحی است می‌توانید با پولیش‌کاری آن را برطرف کنید.
  • اگر بادکردگی عمیق است می‌توانید آن را با دریل یا سمباده برقی تعمیر نمایید. البته بهتر است از یک کابینت‌ساز باتجربه برای رفع این مشکل کمک بگیرید.
  • اگر میزان بادکردگی شدید باشد، متأسفانه راهی به‌ غیر از تعویض صفحه کابینت نخواهید داشت.

همچنین بخوانید: کابینت های گلاس چیست؟

چگونه محل آسیب دیده MDF را ترمیم کنیم به طوری که اثری از خرابی باقی نماند؟

این روش ترمیم MDF واقعا کارآمد و مفید است، به این صورت که ابتدا باید سطح آسیب دیده را با مخلوطی از بتونه، خاک اره و چسب چوب یا چسب آکواریوم پر کنید. این مخلوط به خوبی سطح را پر کرده و با کاردک صاف می‌کند. پس از آن می‌توانید به فروشگاه‌های شبرنگ فروشی مراجعه کنید و شبرنگ ضد آب و هم‌رنگ کابینت را انتخاب کنید. این روش ترمیم MDF بسیار مؤثر است. نه تنها سطح آسیب دیده را به خوبی پر و صاف می‌کند، بلکه با استفاده از شبرنگ ضد آب، از ورود آب و باد به داخل MDF نیز جلوگیری می‌کند. در نهایت، هیچ جای ترک و آسیب دیدگی مشخص نخواهد بود و ظاهر کابینت همچون قبل خواهد بود. این تجربه ترمیم ام دی اف در هیچ‌کجا پیدا نمی‌شود و شما می‌توانید با اطمینان از این روش استفاده کنید.

سخن آخر

باتوجه‌به هزینه بالای ساخت کابینت‌های آشپزخانه، بهتر است در نگهداری آنها دقت نمایید و هرازگاهی سطح آنها را بررسی کنید. در صورت ایجاد ترک و یا خط‌وخش جزئی به‌راحتی می‌توانید با استفاده از ابزارهای کم‌هزینه‌ای مانند چسب چوب، بتونه چوب و یا پولیش، روکش mdf را بازسازی نمایید. البته روش ترمیم صفحه کابینت، نیاز به ابزار و مهارت دارد. برای تهیه وسایل موردنیاز برای ترمیم روکش ام‌دی‌اف، می‌توانید به سایت اینتر چوب مراجعه کنید.

سوالات متداول درباره روش ترمیم روکش و صفحه کابینت

1. اصولی‌ترین روش ترمیم صفحه کابینت چیست؟

تعویض روکش کابینت آسیب‌دیده بهترین روش برای تعمیر کابینت می‌باشد.

2. آیا روش ترمیم روکش mdf پرهزینه است؟

نه خیر، اما باید بازسازی روکش، قبل از عمیق‌شدن ترک و شکستگی انجام شود. 

3. بهترین روش برای ترمیم ترک‌های عمیق کابینت چیست؟

بهتر است ابتدا با بتونه چوب ترک‌ها را پر کنید سپس برای صاف کردن سطح از سمباده استفاده نمایید.

درج نظر
خانه
دسته ها
جستجو
0 سبد
پروفایل
بیشتر
تماس
دسته بندی ها
پرایمر پی وی سی (pvc)
چسب گرانول
چسب ممبران
روکش ممبران
نوار پی وی سی
بازگشت به بالا