0
سبد خرید شما خالیست!
میتواند برای مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر بروید :

روش‌های نگهداری و افزایش طول عمر کابینت

روش‌های نگهداری و افزایش طول عمر کابینت

امروزه برای نصب کابینت‌های جدید و یا نوسازی کابینت‌های قدیمی باید قیمت گزافی پرداخت نمایید؛ بنابراین بهتر است پس از نصب کابینت‌های جدید به‌منظور افزایش طول عمر آنها کارهایی مانند نظافت آنها با مواد شوینده مناسب، استفاده درست از یراق‌آلات، چینش درست وسایل آشپزخانه انجام دهید. در صورت اطلاع از روش‌های افزایش طول عمر کابینت‌ها می‌توانید از آنها برای مدت طولانی‌تری استفاده کنید. در ادامه این مقاله از سایت اینترچوب قصد داریم شما را با روش‌های نگه داری از کابینت آشنا کنیم.

روش‌های نگه داری از کابینت آشپزخانه

با توجه به اینکه کابینت‌های آشپزخانه در زیبایی دکوراسیون خانه نقش مهمی ایفا می‌کنند، بنابراین نونوار و تمیز نگه‌داشتن آنها بسیار مهم است. برای پیشگیری از خراب‌شدن کابینت‌های ام‌ دی‌ اف باید با راه‌های اصولی تمیزکردن آنها، نحوه مراقبت از درب‌های کابینت، نحوه مراقبت از یراق‌آلات کابینت آشنا شوید. کابینت‌های آشپزخانه بیشتر از هرجای دیگری در معرض آلودگی قرار دارند برای تمیزکردن آنها بهتر است از حلال‌های قوی استفاده نکنید. فراموش نکنید کابینت‌ها نباید در معرض رطوبت بیش از اندازه قرار بگیرند، زیرا این محصول نیز مانند همه فراورده‌های چوبی نسبت به آب حساس است. در ادامه به نحوه صحیح نظافت کابینت‌ها می‌پردازیم.

1. انتخاب شوینده مناسب

در نظر داشته باشید که روکش کابینت‌های ام‌ دی‌ اف نسبت به شوینده‌های قوی حساس هستند. پاک‌کننده‌هایی که قدرت سایندگی بالایی دارند ممکن است به درخشندگی و حتی بافت روکش‌ها صدمه بزنند، بنابراین برای پاک‌کردن کابینت‌ها کافی از محلول‌های زیر استفاده کنید:

  • دو قاشق غذاخوری مایع ظرف‌شویی را با دو فنجان آب گرم مخلوط کنید و با استفاده از یک ‌پارچه مناسب کف حاصل از آنها را بر روی کابینت‌ها بمالید. با این روش می‌توانید گردوغبار و آلودگی‌های سطح کابینت‌ها را پاک نمایید.
  • مخلوط سرکه با آب نیز می‌تواند محلول مناسبی برای زدودن ذرات چربی و گردوغبار از روی کابینت‌ها باشد. همچنین این محلول باعث ایجاد درخشندگی در روی سطح کابینت‌ها می‌شود.
  • استفاده از شوینده‌های ملایم و محصولاتی که مخصوص کابینت‌های چوبی فرموله شده‌اند.

2. پاک‌کردن لکه‌های سخت

پاک‌کردن لکه‌های سخت

یکی از روش‌های نگه داری از کابینت پاک‌کردن درست، لکه‌های سرسختی است که روی بدنه کابینت ایجاد شده‌اند. برای این کار می‌توانید یک اسفنج مرطوب را با جوش‌شیرین و یا خمیردندان سفید رنگ آغشته کنید و بر روی لکه‌های کابینت بکشید. موقع انجام این کار مراقب باشید سطح کابینت خراشیده نشود و آسیبی نبیند. 

3. انتخاب پارچه مناسب برای تمیزکردن کابینت

برای تمیزکردن کابینت‌ها هرگز از پارچه‌های زبر و یا اسکاچ ظرف‌شویی که قبلا با آن ظرف شسته‌اید، استفاده نکنید. پارچه‌های پنبه‌ای، نرم و میکروفایبر که مخصوص گردگیری هستند بهترین گزینه برای تمیزکردن سطح کابینت محسوب می‌شوند. برخی از پارچه‌ها مانند حوله‌های کهنه برای نظافت‌کردن مناسب نیستند، زیرا از خود پرز باقی می‌گذارند.

4. عدم قراردادن کابینت‌ها در معرض رطوبت

عدم قراردادن کابینت‌ها در معرض رطوبت

سعی کنید کابینت‌ها را به‌هیچ‌عنوان در معرض رطوبت قرار ندهید، آویزان کردن دستمال و حوله‌های خیس بر روی دستگیره کابینت یا درب آنها باعث آسیب‌دیدن مغزی و بادکردن کابینت‌ها در بلندمدت می‌شود. همچنین ممکن است لکه‌های سفیدی بر روی سطح کابینت بر جای بگذارد. اگر بر روی بدنه کابینت ترک و یا خراشیدگی مشاهده کردید، سعی کنید دراسرع‌وقت آن را تعمیر نمایید؛ زیرا رطوبت محیط در درازمدت به مغزی کابینت راه پیدا می‌کند و باعث منبسط‌ شدن آن می‌شود و در نتیجه روکش کابینت آسیب می‌بیند.

همچنین بخوانید: کابینت ‌های گلاس چیست؟

5. جلوگیری از ایجاد لکه بر روی کابینت‌ها

برای اینکه روکش کابینت دچار آسیب و تغییر رنگ نشود از ریختن هرگونه ماده‌ای که موجب تغییر رنگ و یا ایجاد لکه بر روی سطح کابینت شود جلوگیری کنید. در صورت ریخته‌شدن مواد غذایی و یا چربی بر روی کابینت بلافاصله آن را تمیز کنید. زیرا در صورت سفت و خشک‌شدن مواد غذایی، تمیزکردن آنها نیاز به مواد شوینده قوی دارد و این مواد ممکن است به روکش کابینت صدمه وارد نماید.

6. پولیش‌کاری کابینت‌های براق

یکی از روش‌های نگه داری از کابینت‌های براق استفاده از پولیش می‌باشد. اسپری پولیش حاوی مواد شوینده ملایم و امولسیفایرها است این مواد باعث می‌شوند که سطح کابینت‌هایی مانند هایگلاس تمیز و براق شوند. برای این کار کافی است پولیش را بر روی سطح کابینت اسپری نمایید و با یک دستمال نرم و با حرکت مداوم دست آن را پخش و محو کنید. البته می‌توانید از پولیش خانگی نیز برای برق انداختن روکش کابینت‌ها استفاده کنید. برای این منظور نصف فنجان روغن‌زیتون را با یک قاشق غذاخوری آب‌لیمو ترکیب نمایید و با پارچه بر روی بدنه کابینت بمالید.

نحوه مراقبت از بدنه و صفحه کابینت

نحوه مراقبت از بدنه و صفحه کابینت

یکی از روش‌های افزایش طول عمر کابینت‌، مراقبت از بدنه آن است. برای این منظور باید نکات زیر را رعایت نمایید.

  • هرگز تمام وسایل سنگین را در یک کابینت قرار ندهید. این کار باعث اعمال بار سنگین روی یک طبقه کابینت می‌شود و در نتیجه آن طبقه تغییر شکل داده و قوس بر می‌دارد.
  • سعی کنید ظرف سنگین را در طبقات پایین کابینت قرار دهید.
  • در کف کابینت‌هایی که وسایل شوینده و یا مواد غذایی مانند روغن، سرکه، وایتکس نگهداری می‌کنید حتماً از یک پد محافظ استفاده کنید. این کار باعث می‌شود در صورت نشت روغن و یا مواد اسیدی، به بدنه کابینت آسیب وارد نشود.
  • گذاشتن وسایل سنگین در کشو کابینت‌ها باعث خراب‌شدن ریل آنها می‌گردد.
  • هیچگاه ظروف داغ را بر روی سطح کابینت قرار ندهید، با این کار روکش کابینت صدمه می‌بیند.
  • سطوحی که نزدیک به سینک هستند را به طور دائم خشک نمایید.
  • از صفحه کابینت به‌عنوان تخته خردکن استفاده نکنید و بر روی آن ضربه وارد ننمایید. 

همچنین بخوانید: روش ترمیم صفحه کابینت و روکش mdf

نحوه مراقبت از درب کابینت‌ها

نحوه مراقبت از درب کابینت‌ها

تمام زیبایی کابینت‌ها به درب‌های آن است. یکی از بهترین روش‌های نگه داری از کابینت دقت در نظافت و مراقبت از درب کابینت‌ها می‌باشد. برای این منظور بهتر است نکات زیر را رعایت کنید: 

  • بعد از نظافت در صورت مرطوب شدن کابینت‌ها، آنها را با یک دستمال خشک بلافاصله پاک کنید.
  • از قراردادن کابینت‌ها در معرض حرارت مستقیم بپرهیزید. زیرا حرارت باعث جداشدن روکش کابینت می‌گردد.
  • از باز گذاشتن طولانی‌مدت درب کابینت‌ها خودداری کنید، زیرا این کار باعث افتادگی، لق شدن و به صدا افتادن درب‌ها می‌شود.
  • برای افزایش طول عمر کابینت‌ها اشیا نوک‌تیز را از آنها دور کنید. زیرا برخورد این اشیا با سطح کابینت، باعث ایجاد شکاف در آنها می‌شود. سپس گردوغبار در این شکاف‌ها جمع شده و به محلی برای رشد قارچ‌ها تبدیل می‌گردد.

نحوه مراقبت از یراق‌آلات کابینت

درب کابینت‌ها به‌وسیله دستگیره و لولا باز و بسته می‌شوند. برای افزایش طول عمر یراق‌آلات کابینت بهتر است در بازه‌های زمانی مشخصی لولاها را روغن‌کاری کنید تا نرم و روان کار کنند. همچنین بعد از تمیزکردن دستگیره‌ها حتماً آنها را خشک کنید. ضمناً از باز کردن درب‌های کابینت بیش از زاویه معمولی خودداری کنید تا لولاها آسیب نبینند و درب کابینت تاب برندارد.

سخن آخر

کابینت‌های آشپزخانه با هدف استفاده بلندمدت نصب می‌شوند، بنابراین با رعایت نکاتی که در مورد روش‌های افزایش طول عمر کابینت در بالا ذکر کردیم می‌توانید از تغییرات ظاهری کابینت‌ها جلوگیری کنید و در نتیجه مدت‌زمان بیشتری از آن استفاده نمایید. هدف اینترچوب از ارائه این مقاله اطلاع‌رسانی در زمینه روش‌های نگه داری از کابینت و کاهش هزینه‌های تعمیر آن می‌باشد.

سؤالات متداول 

1. بهترین ماده شوینده برای تمیزکردن بدنه و سطح کابینت‌ها چیست؟

سرکه و آب، بهترین ماده شوینده‌ای است که اصلاً به کابینت‌ها آسیب نمی‌زند.

2. آیا می‌توان از شوینده‌های اسیدی و گاز پاک‌کن برای تمیزکردن چربی و گردوغبار درب کابینت‌ها استفاده نمود؟

هرگز از این مواد برای تمیزکردن کابینت‌ها استفاده نکنید، زیرا به روکش کابینت آسیب می‌رسانند.

3. چرا نباید درب کابینت‌ها را باز بگذاریم؟

باز گذاشتن درب کابینت‌ها علاوه بر اینکه باعث ورود گردوغبار به داخل قفسه‌ها می‌شود. در درازمدت منجر به لق شدن و افتادگی درب کابینت می‌گردد.

درج نظر
نظرات
1403/5/16 19:53
یکی از مواردی که خیلی باعث آسیب به روکش و رنگ کابینت البته در بعضی از روکش ها میشه نور مستقیم آفتاب در مواردی هست که کابینت ها در کنار پنجره قرار دارند و در دراز مدت باعث زرد شدن روکش کابینت مخصوصا در کابینت های سفید رنگ هست که باید مانع تابیدن همیشگی نور آفتاب شد.
خانه
دسته ها
جستجو
0 سبد
پروفایل
بیشتر
تماس
دسته بندی ها
پرایمر پی وی سی (pvc)
چسب گرانول
چسب ممبران
روکش ممبران
نوار پی وی سی
بازگشت به بالا