0
سبد خرید شما خالیست!
میتواند برای مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر بروید :

انواع ورق mdf که باید بشناسید!

انواع ورق mdf که باید بشناسید!

در سال‌های گذشته، چوب تنها متریالی بود که برای ساخت انواع وسایل چوبی مانند کمد، کابینت، میز و تختخواب مورد استفاده قرار می‌گرفت. اما با پیشرفت تکنولوژی و پیدایش ماشین‌آلات جدید، متریال دیگری به نام ام‌ دی‌ اف جایگزین چوب طبیعی شد. در این مطلب از اینترچوب قصد داریم شما را با انواع ورق mdf آشنا کنیم.

ام‌ دی‌ اف چیست؟

MDF نوعی تخته فیبر است که مواد اصلی سازنده آن تکه‌های چوب و چسب رزین به همراه افزودنی‌های دیگر است. این مواد تحت گرما و فشار در دستگاه‌های مخصوصی پرس می‌شوند. تکه‌های چوبی که در ساخت ورقه‌های ام‌ دی‌ اف استفاده می‌شوند از ضایعات و خرده چوب‌های درختان می‌باشد. بنابراین استفاده از MDF به‌جای چوب طبیعی هم باعث حفظ محیط‌زیست می‌شود و هم از نظر اقتصادی وسایل تولید شده با ام‌ دی‌ اف مقرون‌به‌صرفه می‌باشند. ورق‌های خام ام‌ دی‌ اف قبل از استفاده، با روکش‌های مختلفی پوشانده می‌شوند. این امر خصوصیات متمایزی از نظر کیفیت، زیبایی و قیمت در MDF ایجاد می‌کند. انواع ورق‌های ام‌ دی‌ اف با روکش‌های مختلف در طراحی دکوراسیون داخلی و ساخت وسایل چوبی مورد استفاده قرار می‌گیرند. 

پروسه تولید ورق mdf

در فرایند تولید ام‌ دی‌ اف، ابتدا خرده چوب‌های جمع‌آوری‌ شده تمیز و یکسان‌سازی می‌شوند، سپس به‌صورت یکدست خرد شده و به شکل خمیر چوب در می‌آیند. در نهایت برای تبدیل‌شدن به فیبر، ورقه‌ها را از داخل هوای گرم خشک شده عبور می‌دهند. پس از آن فیبرهای تولید شده را در اندازه‌ها متفاوتی برش می‌دهند و مجدداً آنها را خشک می‌کنند تا اصلاً رطوبت نداشته باشند. محصول نهایی (ام‌ دی‌ اف خام)، قبل از مصرف باید سمباده بخورد تا صاف و یکدست شود. سپس برای زیبایی و دوام بیشتر سطح آن را به‌وسیله روکش و یا رنگ می‌پوشانند.

انواع ورق mdf

ورق‌های MDF با توجه به ضخامت و کیفیتی که دارند از چگالی‌های مختلفی برخوردار هستند. چگالی تخته‌های ام‌ دی‌ اف بین 650 تا 800 کیلوگرم بر متر مکعب متغیر می‌باشند. علاوه بر چگالی این ورق از نظر ضخامت، کاربرد و نوع روکش با یکدیگر تفاوت دارند. مثلاً برخی از تخته‌های MDF نازک و برخی دیگر ضخیم هستند. البته هر کدام از این ورق‌ها کاربردهای متفاوتی دارند. به طور کلی دسته بندی انواع ورق‌ mdf بر اساس ضخامت و نوع روکش آنها عبارتند از:

انواع ام‌ دی‌ اف از نظر ضخامت

باتوجه‌به کاربردهای متعددی که ورق‌های MDF دارند آنها را با ضخامت‌های مختلفی تولید می‌کنند. البته ضخامت این ورق‌ها به نوع الیاف چوبی بکار رفته شده در آنها، نیز بستگی دارد. معمولاً ورقه‌های خام MDF را با ضخامتی بین 3 الی 38 میلی‌متر تولید می‌کنند. هر کدام از ضخامت‌های این محصول در قسمت‌های مختلفی از ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند. مثلاً برای تهیه کانتر، پیشخوان و یا اطراف سینک آشپزخانه از ورق‌های ضخیم 30 میلی‌متری استفاده می‌شود؛ ولی برای ساخت کابینت‌ها ورق‌های نازک‌تر 16 میلی‌متری بکار برده می‌شوند. به‌طورکلی متریال MDF نازک بیشترین استفاده را در صنایع چوبی و بخصوص در ساخت کابینت، کمد و سرویس خواب دارد. زیرا نصب ام‌ دی‌ اف های ضخیم به دلیل سنگین بودن آنها مشکل می‌باشد. همچنین از نظر هزینه نیز مقرون‌ به‌ صرفه نیستند. 

انواع ام‌ دی‌ اف از نظر روکش

ورق‌های ام‌ دی‌ اف به‌صورت خام زیبایی و جذابیت خاصی ندارند، همچنین از نظر مقاومت نیز ضعیف هستند. زیرا رطوبت، گرما، حشرات موذی و سایر عوامل محیطی به‌راحتی به بافت آنها نفوذ کرده و باعث تخریب آنها می‌شوند. به همین دلیل روی سطح ورق‌های MDF را با رنگ و یا روکش‌های مختلفی می‌پوشانند، این روکش‌ها نام‌های مختلفی دارند. البته برخی از ورق‌های خام MDF، رنگ می‌شوند مانند ام‌ دی‌ اف پلی‌استر و ام‌ دی‌ اف پلی ورتان، این نمونه‌ها از کیفیت و قیمت بالاتری برخوردار هستند. به‌طورکلی استفاده از روکش، هم کاربرد بیشتری در صنایع چوبی دارد و هم از نظر اقتصادی مقرون‌به‌صرفه می‌باشد. در هنگام خرید انواع ورق mdf حتماً از کیفیت محصول اطمینان حاصل کنید و آنها را از مراکز معتبر تهیه نمایید. مثلاً فروشگاه اینتر چوب یکی از معتبرترین مراکز عرضه روکش‌های ممبران ایرانی و خارجی می‌باشد.

1. MDF با روکش اکریلیک

MDF با روکش اکریلیک

اکریلیک نوعی ترموپلاستیک است که به روش وکیوم بر روی ام‌ دی‌ اف چسبانده می‌شود. این روکش شفاف، براق و شیشه‌ای می‌باشد.

این روکش دارای ویژگی‌های زیر است:

  • از تنوع رنگی بالایی برخوردار است.
  • تمیزکاری آن آسان است.
  • روکش اکریلیک از مقاومت بالایی برخوردار است.
  • درخشندگی و شفافیت بیشتری نسبت به روکش‌های دیگر دارد.
  • روکش اکریلیک در برابر خراش از مقاومت متوسطی برخوردار است.

2. MDF با روکش لمینت

MDF با روکش لمینت

لمینت از لایه‌های نازک کاغذی و پلاستیک رزینی تشکیل شده است. بیشترین کاربرد این روکش در ساخت کابینت و کمددیواری است. این روکش علاوه بر اینکه از تنوع رنگ و طرح بالایی برخوردار است، مقاومت بالایی در برابر رطوبت هم دارد. روکش‌های لمینت در دو نوع مات و براق تولید می‌شوند. دو نوع روکش لمینت موجود در بازار عبارت‌اند از:

  • روکش لمینت HPL
  • روکش لمینت CPL

3. MDF با روکش ملامینه

MDF با روکش ملامینه

روکش‌های ملامینه از کاغذهای تزیینی با چسب ملامین تشکیل شده‌اند، به‌ خاطر همین برای نصب این روکش بر روی MDF نیازی به چسب نیست. این روکش دارای ویژگی‌های زیر است:

  • بالاترین تنوع را از لحاظ رنگ و طرح دارد.
  • از نظر قیمت مناسب و مقرون‌ به‌ صرفه می‌باشد.
  • مقاومت و کیفیت بالایی دارد.

4. MDF با روکش ممبران

MDF با روکش ممبران

جنس روکش‌ ممبران از PVC می‌باشند. این روکش به صورت یکپارچه به روش وکیوم بر روی ورق خام ام‌ دی‌ اف کشیده می‌شود. در پروسه تولید MDF با روکش ممبران، باید از مواد باکیفیت در روند وکیوم استفاده شود، در غیر این صورت لایه PVC پس از مدتی از روی ورق ام‌ دی‌ اف جدا می‌گردد. محصولات ممبران تا زمانی که بر روی سطح آنها خط و خراشی ایجاد نشده باشد، در برابر رطوبت مقاوم هستند. در ادامه مقاله انواع ورق mdf، به بررسی روکش هایگلاس می‌پردازیم.

5. MDF با روکش هایگلاس

MDF با روکش هایگلاس

هایگلاس از نوعی پلاستیک فشرده براق به نام پلکسی‌گلاس ساخته می‌شود و ظاهری شبیه شیشه دارد. محصولات ساخته شده با این روکش به شدت براق هستند و زیبایی و جلوه خاصی دارند. روکش هایگلاس قیمت بالایی دارد به همین دلیل معمولاً یک رویه ورق MDF را پلکسی‌گلاس استفاده می‌کنند و طرف دیگر را با روکش‌های معمولی می‌پوشانند.

6. MDF با روکش پلی گلاس

MDF با روکش پلی گلاس

برای ساخت پلی گلاس ابتدا یک لایه ملامین، بر روی ورق MDF پرس می‌کنند سپس یک‌لایه نازک به قطر 75 میکرون از جنس پلی‌استر بر روی آن لایه می‌کشند. این محصول از مقاومت و کیفیت بالاتری نسبت به روکش هایگلاس برخوردار است. ویژگی‌های دیگر این محصول عبارت‌اند از:

  • مقاومت خوبی در برابر ضربه و خط‌وخش است.
  • سطحی صاف، صیقلی و براق دارد.
  • قیمت نسبتاً بالایی دارد.

سخن آخر

ام‌ دی‌ اف یک متریال پرکاربرد در صنایع چوبی است که از ضایعات انواع چوب درختان تولید می‌شود. انواع ورق mdf در تهیه وسایل چوبی مختلف مانند کابینت، کمد، میز و... مورد استفاده قرار می‌گیرند. حضور این محصول در بخش‌های مختلفی از زندگی ما غیرقابل‌کتمان است. MDF با روکش ممبران یکی از پرمصرف‌ترین و پرکاربردترین، محصولات می‌باشد. برای تهیه بهترین و باکیفیت‌ترین روکش ممبران می‌توانید به سایت فروشگاه اینترچوب مراجعه نمایید. از این فروشگاه می‌توانید علاوه بر خرید حضوری به‌صورت آنلاین نیز محصولات مورد نیاز خود را تهیه نمایید.

سوالات متداول

1. چرا سطح ام‌ دی‌ اف خام را با روکش می‌پوشانند؟

برای زیبایی و جذابیت بیشتر و همچنین بالابردن مقاومت mdf بهتر است سطح آن را با روکش بپوشانند.

2. کدام یک از روکش‌های ام‌ دی‌ اف بیشتری کاربرد را در تولید وسایل چوبی دارند؟

روکش ممبران و هایگلاس از پرطرفدارترین روکش‌ها در ساخت انواع وسایل چوبی می‌باشند.

3. ضخامت ورق‌های mdf برای ساخت کابینت چقدر است؟

برای ساخت کابینت‌ها ورق‌های نازک‌تر 16 میلی‌متری بکار برده می‌شوند.

درج نظر
نظرات
1403/6/20 9:14
کسانی که قصد خرید کابینت رو دارند همیشه برای انتخاب و خرید روکش ممبران و mdf چالش دارن به طوریکه تفاوت های بین روکش ها رو نمیدونن و همین مسئله انتخاب رو سخت میکنه علاوه بر همه اینها هماهنگی با متریال و سایر  اجزا خانه و تعبیه یک دیزاین یکپارچه و مناسب، کاری هست که نیاز به اطلاعات کافی از نوع و تنوع mdf ها داره که تا حدی در این مقاله به اون اشاره شد و اطلاعات نسبتا خوبی رو در اختیار قرار داد.
خانه
دسته ها
جستجو
0 سبد
پروفایل
بیشتر
تماس
دسته بندی ها
پرایمر پی وی سی (pvc)
چسب گرانول
چسب ممبران
روکش ممبران
نوار پی وی سی
بازگشت به بالا